goforafrica.reismee.nl

Kubuneh

Kubuneh

Op onze ontdekkingsreis door Gambia kwamen we, na een tocht van 7 km over onverharde wegen, in een lodge aan de rivier terecht, genaamd Wunderland. Deze lodge is opgericht door een Duitse dame met haar Gambiaanse man. Een fijne plek om even te zijn.

Vlakbij is het dorp Kubuneh. Wat ons meteen opviel toen we daar aankwamen was dat het dorp er zo goed onderhouden bijligt. Anders dan de meeste andere dorpen. Veel huizen zijn versierd met prachtige muurschilderingen.

In Wunderland maakten we kennis met Preben en Birgit uit Denemarken. Zij ondersteunen Kubuneh al jaren met mooie projecten om mensen echt een beter leven te geven. Onder andere een goed lopend healthcenter Onlangs is er met hun steun een naaiopleiding gekomen waar kleermakers worden opgeleid. Ook is er nu een winkeltje waar de schoolkleding van de kinderen kan worden gekocht. Preben en Birgit waren met een kleine groep Denen om hun werk daar te laten zien. Met hen en de projectleider Ousman hebben we een rondleiding door het dorp gehad.

Eerst naar het healthcenter waar gekwalificeerde verpleegkundigen werken. We kregen een rondleiding van de verpleegkundige die ons vertelde dat ze door wil leren voor vroedvrouw. Alleen is daar geen geld voor. Dat raakte ons.Toen naar de basisschool. Alle kindertjes reageerden heel enthousiast op ons.

En het hoofd van de school legde ons uit wat de filosofie is van het onderwijs met onderstaande spreuk.

Daarna naar het naaiatelier, naar de winkel voor schoolbenodigdheden die door Duitsers is opgezet en een computerlokaal. Alles zag er prima uit en wordt zelfstandig door Gambianen beheerd. Toen naar de oestervrouwen die oesters snijden van de mangrovewortels, deze schoonmaken en koken. Een dagtaak. Van de schelpen wordt kalk gemaakt voor de bouw.

Toen naar de zoutvrouwen. Zij winnen zout uit de modder van de rivier. Ook nog thuis geweest bij een van hen. Ze leven heel eenvoudig zonder spullen en koken nog op een houtvuurtje. De armoe is af en toe wel heel schrijnend.

Een ander project van de Denen is de aanleg van een tuin zo groot als een voetbalveld met een waterput van 45m diep. Hierdoor kunnen 40 vrouwen zelf hun groente verbouwen en hun gezinnen hiervan onderhouden. Ook dit lijkt te gaan lopen.

Je ziet hier zoveel organisaties die iets willen doen voor Gambia maar dit project steekt met kop en schouders boven veel andere uit. Vandaar dat wij besloten hebben dit project te steunen. Van het geld dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, kan een verpleegkundige worden opgeleid. Er is al een kandidaat Seng genaamd.

Tom doneert zijn auto aan het project zodat er bij de tuin grond aangekocht kan worden. Hierop staat een gebouwtje waar een nursery van kan worden gemaakt.

Zo kunnen de vrouwen hun kinderen naar school brengen als ze in de tuin gaan werken.

trudy van der maden

Geweldig, mooi om te lezen, wat een goed werk en plannen...

Guido

Ik zeg goed bezig ????

10eke

Klinkt top, wat een mooie reis!

Willie Dijkstra

Fantastisch deze ervaringen te mogen beleven
Ik zou zo willen helpen dus wie weet
Heel vele ervaringen met bijzondere culturen

Will Van Essen

Wauw wat een mooi verhaal en een super doel om te steunen.