goforafrica.reismee.nl

Cashewnoten

Cashewnoten


Onwetend nam ik altijd een handje vol cashewnoten als ik voor de tv zat om voetbal of een film te kijken.

Nu weet ik beter. Voortaan neem ik ze met veel meer aandacht.

Ik zie ze hier groeien in Gambia, en weet nu hoeveel werk het is om 1 noot voor consumptie klaar te maken.

De rode vrucht wordt door de lokale bevolking gegeten als fruit.

De onder de vrucht groeiende noot wordt dan geroosterd waarbij er ook giftig gas vrijkomt. Daarna kan de noot geoogst worden.


De cashew groeit in het wild aan hoge bomen en de vallende vruchten zijn een heerlijkheid voor de volop loslopende geiten.

De geiten eten alleen de vrucht dus kan de oma ook nog een bijdrage leveren door de overgebleven noten te gaan rapen.

De opbrengst van dit proces is 1 euro per kg, terwijl ze bij ons in de supermarkt tussen de 15 en 20 euro per kg kosten.

Denk de volgende keer maar eens aan dit verhaal bij het nuttigen van deze nootjes maar bovenal geniet ervan.



Reacties

Reacties

Ada

Ja , zo zie je maar dat het goed is om te weten waar de noten vandaan komen. Ik heb ze ook zien groeien. Genieten jullie nog maar, ik krijg het idee dat jullie nooit terug komen.

Guido

Nu vraag ik mij nog meer af waar Abraham de mosterd haalt ??

Will Van Essen

Leuk: weer een nieuw verhaal. Het is toch oneerlijk verdeeld, wat mij betreft mogen de mensen daar meer krijgen voor de noten.
Veel plezier nog voor jullie daar,.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!