goforafrica.reismee.nl

How are you

Hi hello, how are you? You like Gambia? For the first time here? What's your name? Are you alone? Where you come from? Where is your husband? You need a guide? I can take you everywhere......

Overal, waar je ook maar komt, krijg je deze vragen op je afgevuurd. Het zijn altijd mannen die op je af komen. Als je iets verder bent in het gesprek krijg je een aanbod om iets te kopen, om deze persoon in te huren als gids of soms een directe vraag om geld. Hier ook niet raar want Gambia behoort tot een van de armste landen van Afrika.

Als je dezelfde persoon de volgende dag tegenkomt spreekt hij je meteen aan bij je naam. Hi Ingrid, hi Thomas, how are you today!
Zo hebben we ondertussen hier al veel vrienden gemaakt.

Zoals Jimmy het mannetje van de sapbar. Hij heeft een krotje op het strand waar hij vruchtensap en fruit verkoopt. Naast hem in een soortgelijk krotje werkt Max. Ook hij verkoopt sap en vruchten.

Dan Yankumba de jongen die schoonmaakt in het Senegambia hotel. En de taxicontroller van hetzelfde hotel die ons altijd van verre herkent. Sainey, een soort politieman, kwamen we tegen toen we naar de Albert markt gingen in Banjul. We kregen van hem een fantastische parkeerplek en hij begeleidde ons op de markt.

En Omar de vogelgids in Tendaba camp. Hij stuurt nu regelmatig mooie foto's van vogels.

En iedere dag komen er vrienden bij. De leukste zijn de gewone mensen in straat of op het strand. Zo heeft Tom nu vrienden bij de vissers die naast ons op het strand zitten met hun prachtige boten. We worden er ook steeds handiger in om onze vrienden op waarde te schatten.

Je hebt hier ook overal hustlers. De snelle babbelaars die je ongevraagd gaan helpen en gidsen en daar natuurlijk geld voor willen. Maar we zijn er handig in om ze snel af te poeieren.

En af en toe is het ook hilarisch. Een man bij het Senegambia hotel sprak ons aan bij onze naam en wilde ons gidsen. Ik vertelde hem dat we ondertussen heel veel vrienden hebben en dat zij ons allemaal willen helpen. Impossible. Dat snapte hij ook wel maar hij sputterde tegen:
"But I'm your first friend here"
Toen ik daarop in de lach schoot, lachte hij hartelijk mee.

Josephine

Zo, net weer even bij- gelezen.....wat een prachtig avontuur! Een totaal andere,maar mooie wereld. Superleuk om het zo te kunnen volgen!

Tom, Tanja, Sam en Kris

Hoi! Wat een geweldige avonturen! Heerlijk. Ben jaloers. Ook echt gelachen om het 'trekoog' haha! Ach ja na 15 jaar ontdek je nog eens wat!