goforafrica.reismee.nl

Vissen in Gambia

Vissen in Gambia

Gambia heeft maar een kustlijn van 80 km maar het water kan het hele jaar door bevist worden. Dit wordt gedaan door 1800 piroques ( houten kanoachtige boot) met buitenboordmotor. Daarnaast zijn er een aantal trawlers actief maar meestal komen deze uit het buitenland.

Zelf ben ik wezen vissen met een piroque van Syang fishing village.

Deze boten worden met door alle vissers gezamenlijk in het water getrokken en later weer op het strand.

Tijdens onze 3 uur durende tocht ging ik samen met de kapitein, twee hulpen en de studenten Paul en Maikel een reeds uitgezet staande wand van zo’n 2 km lengte ophalen.

Wat als eerste opviel, was dat de boot flink lekte en een van de hulpen was continu bezig met hozen mbv een emmertje.

De vangst was heel divers: een calamaris, twee kreeften een aantal tongen en vele soorten witvis.

Verder viel op dat er vele rotsblokjes in de netten zaten die nogal wat schade gaven aan de netten. Ook zaten er veel kleine krabben in die bij het ophalen doodgeknuppeld werden.

Bij terugkomst op het strand , werd de boot met hulp van vele anderen weer het strand op getrokken.

Daarna verschenen de visvrouwen die de vissen in de schaduw van de boot kwamen schoonmaken voordat die verkocht werden op de lokale kleine vismarkt.

De dag erop de grote vismarkt van Tanji bezocht, hetgeen een hele aparte wereld op zich was. Ook hier wordt de vis aangevoerd door boten en door vrouwen die door het water lopen met een mand op hun hoofd aan land gebracht.

Hier wordt ook veel vis gerookt en gedroogd door de zon hetgeen je ver in de omtrek kunt ruiken.